Monday, September 16, 2013

Obedience ( Elder Joseph of Vatopaidi )



To my dearest A. and M., I send my fatherly prayers.

I have received both the letter and the goods, and we are most grateful to you, as is Fr Athanasios [now Metropolitan of Limassol], who received the phelonion. Let’s see who will get tired first, us from receiving, or you from sending.

You have clearly asked about the issue of obedience to the holy fathers and I say the following: no one on this earth is absolved of this duty of being obedient, no matter how high he stands or what his status is, even those in the Church hierarchy. Not even Paul was absolved of this duty by the fullness of grace which resided in him. We hear him say, ”Then after three years I went up to Jerusalem to see Peter, and remained with him fifteen days” . And he continues:”Then after fourteen years, I went up again to Jerusalem… by revelation, and communicated to them that gospel which I preach… lest by any means I might run, or had run, in vain” .

Here we find Paul, who was given not a command but an order on what to do and say, confessing and accepting advice. So, who is exempt from this duty? No one, no matter where he is, is acknowledged by Grace unless he accepts advice.

Moses says, ”Ask your father and he will relate to you; your elders, and they will tell you” . ”We see in part, we know in part, and we prophesy in part” , says Paul, and so perfection is seen as “in a mirror, dimly” . All this shows how deficient and weak man is. “We have this treasure in earthen vessels, that the excellence of the power may be of God and not of us”.

Here we see the moderation of our fathers manifested, who always regarded it their inviolable duty to “take counsel from one another”. This Grace of God has never been revealed to those who live by their own design and auspices rather than in obedience to elder spiritual fathers. “To the one that is alone, beware” ; and likewise “it is not good for man to be alone” . And again, “A cord of three strands is not quickly broken”, but “if a man falls alone, who will help him up? ”

The counsel for rational beings is to actually practice humility, without which nothing can be done…

I pray that the remainder of the days [of Great Lent] be peaceful and without hindrance and that you may receive the whole of grace on the great day of Pascha.

With all my love in Christ,



Your poor father,
Elder Joseph of Vatopaidi

Σ’ εκείνους που αγαπούν το Θεό, όλα συνεργούν γιά το καλό τους.



Κάποτε ένας ναυτικός βρέθηκε ναυαγός σ' ένα ακατοίκητο τροπικό νησί μόνος κι έρημος. Με πολλούς κόπους, χωρίς εργαλεία, εργαζόμενος μόνο με τα χέρια του, κατάφερε να φτιάξει μια ξύλινη καλύβα για να μπορέσει να προστατευτεί κατά την περίοδο των βροχών.

Πράγματι είχε μόλις τελειώσει την καλύβα όταν άρχισε να βρέχει ασταμάτητα.

Όμως την δεύτερη κιόλας μέρα ένας κεραυνός έκαψε την καλύβα του και την έκανε στάχτη. Ο ναυαγός, που πρώτα δόξαζε το Θεό για τη σωτηρία του, τώρα αναλύθηκε σε δάκρυα. «Γιατί Θεέ μου», άρχισε να λέει και να παραπονιέται για την καταστροφή.

Κι ενώ η απελπισία πλημμύριζε την καρδιά του άκουσε από το πέλαγος το σφύριγμα ενός μεγάλου πλοίου. Σε λίγο μια βάρκα ήταν στην παραλία. «Πώς με βρήκατε σε τούτη την ερημιά;» τους ρώτησε. «Είδαμε, του είπαν, το σινιάλο του καπνού απ' την φωτιά που άναψες»! Όταν βλέπεις τα όνειρα, τις επιδιώξεις και τα έργα σου κάποιες φορές να γίνονται στάχτη κι αποκαΐδια, μην απελπίζεσαι. Περίμενε και θα προβάλει ανέλπιστα το υπερωκεάνιο του Θεού.

Να μη μισησεις τον αμαρτωλο ( άββά Ισαάκ )


Να ΜΗ μισήσεις τον αμαρτωλό, γιατί όλοι είμαστε ένοχοι. Και αν τον αποδοκιμάζεις από ζήλο Θεού, να κλάψεις για χάρη του. Να μη μισήσεις τον 'ίδιο, αλλά τις αμαρτίες του.

Για τον ίδιο να προσευχηθείς, κι έτσι θα μοιάσεις στο Χριστό, πού δεν αγανακτούσε εναντίον των αμαρτωλών, αλλά προσευχόταν πολύ γι' αυτούς· έκλαψε μάλιστα Και για την Ιερουσαλήμ (Ματθ. 23:37. Λουκ. 13:34).

Αφού, άλλωστε, κι εμάς μας ξεγελάει σε πολλές περιπτώσεις ο διάβολος, γιατί να μισήσουμε Και ν' αποστραφούμε εκείνον πού, κατά την αντίληψη μας, εξαπατήθηκε από τον κοινό μας εχθρό;

Αν μισείς τον αμαρτωλό για τούτο, ότι δηλαδή δεν είναι, κατά τη γνώμη σου, ενάρετος, δείχνεις έτσι ότι κι εσύ αμαρτωλός είσαι, Αφού δεν έχεις αγάπη. Και οποίος δεν έχει αγάπη, δεν έχει μαζί του Και το Θεό· γιατί ο Θεός είναι προπαντός αγάπη (Α' Ίω. 4:8,16).
Να μη μισείς λοιπόν

Και να μην κατατρέχεις τον αμαρτωλό, αλλά, με τη συμπάθεια (πού θα του δείξεις), να γίνεις κήρυκας της αγαθοσύνης του Θεού, ο Όποιος, μολονότι είσαι ανάξιος, σε φροντίζει. Δεν σε παραμελεί ούτε σε αποστρέφεται ούτε σε τιμωρεί για τα πολλά Και μεγάλα σου αμαρτήματα.

Μιμήσου λοιπόν κι εσύ, όσο μπορείς, την ευσπλαχνία Του και την αγαθότητα Του, και γίνε σπλαχνικός απέναντι στο συνδουλό σου, ώστε, με τη μικρή δική σου συμπάθεια, να πάρεις σαν αμοιβή από το Θεό την απροσμέτρητη συμπάθεια Του.







Του άββά Ισαάκ

Our conscience ( St. Mark the Ascetic )


If you want spiritual health, listen to your conscience, do all it tells you,and you will benefit.

God and our conscience know our secrets. Let them correct us.


St. Mark the Ascetic
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...