Our
spiritual life is one where we continually struggle against our
"self-opinon and proud mindedness." It is a struggle aimed at breaking
our will so we can dedicate ourselves to God and live in a manner where
we only do His will. We have to shift from a worldly orientation to one
that is oriented towards God's kingdom. It is a shift from a world
filled with temptation and evil to one that is oriented only to doing
good. The task is to tame the intellect and free it so it can be
directed by divine grace. It is an inner struggle involving our outer
actions. It's a battle of grand proportions called spiritual warfare.
Saint Theophan tells us that the attacks we must deal with are soul-related and bodily powers.
1.
In the body: the source of passions is pleasing the flesh...There is
sexual lust, gluttony, love of pleasure, sloth, comfort, adulterous
feelings, loquacity, absent -mindedness, restlessness, will fulness in
everything, unseemly laughter, idle talk, sleepiness, daydreaming,
craving the pleasant and all manner of pleasing the flesh in lust.
2.
In soul: a) In the mental part––opinion, exclusive belief in one's own
intellect, criticism, attacking the mind of God, doubts, puffing up and
arrogance, curiosity, mental plundering, straying thoughts.
b)
In the sensual part––passions that shatter peace and tranquility of
heart, or various kinds of pleasantness and unpleasantness: wrath, envy,
hatred, anger revenge, judgment, contempt, vain glory, ambition, pride,
boredom, sadness, sorrow, depression, joy, cheerfulness, fears, hopes,
expectation.
How
do we get at the root of these? This is our challenge. Saint Theophan
says that the source of all these passions is self love. At their root,
he says, are pleasure, covetousness and pride. The way to conquer them
is to "cut off pleasure by self-directed wrath, covetousness with unacquisitiveness, and pride with humility."
The
main challenge is to maintain an awareness of the attacks so we can
counteract them. The main enemy is our thoughts. Our actions are always
preceded by a thought. This is the battle ground. The pattern of our
actions is "the onrush of thoughts, contemplation, delight in it, desire, passion, attraction, resolve, and then the deed." Therefore Saint Theophan says,
"all the ascetic's attention should be directed inside himself––at
thoughts, desires, passions and attractions. It should be most of all,
incidentally, be directed at thoughts, for the heart and the will are
not so mercurial as thoughts; and passions and desires rarely attack
themselves––they are most often born of thoughts. From this we can make
a rule: cut off thoughts and you will cut off everything."
The battle ground has been identified and next we will deal with Saint Theophan's rules for this spiritual warfare.
ref: Path To Salvation, pp 280 - 289
In order to facilitate the development of true prayer, take these
steps:
1) keep a prayer rule according to the blessing of your spiritual
father - not more than you can read unhurriedly on a normalday;
2)
before you pray, in your free time become familiar with the prayer in
your rule, fully take in each word and feel it, so that you would know
in advance what should be in your soul as you read. It will be even
better if you learn the prayers by heart. When you do this, then all of
your prayers will be easy for you to remember and feel. There is only
one final difficulty: your thoughts will always stray to other subjects,
therefore:
3) you must struggle to keep your attention focused on the
words of your prayer, knowing in advance that your mind will wander.
- St. Theophan the Recluse
Μπορεί κανείς να σωθεί χωρίς πνευματικό και χωρίς εξομολόγηση; Γέροντας Κλεόπα Ηλίε: Όχι. Κανείς δεν μπορεί να σωθεί, ούτε λαϊκοί ούτε μοναχοί ούτε κληρικοί, χωρίς την εξομολόγηση των αμαρτιών και χωρίς τη λύση από τον πνευματικό, κατά τον λόγο του Κυρίου που λέει:
«Λάβετε Πνεύμα Άγιον. Αν τινών αφήτε τας αμαρτίας, αφίενται αυτοίς. Αν τινών κρατήτε, κεκράτηνται» (Ιω. 20, 23). Και σε άλλο χωρίο: «όσα εάν δήσητε επί της γης, έσται δεδεμένα εν τω ουρανώ. Και όσα εάν λύσητε επί της γης, έσται λελυμένα εν τω ουρανώ» (Ματθ. 18, 18).
Επομένως, πώς θα μπει κανείς στη βασιλεία των ουρανών, μη όντας λελυμένος στη γη από τις αμαρτίες του; Διότι η εξουσία αυτή δόθηκε μόνο στους εκλεκτούς, δηλαδή στους Αποστόλους, στους Επισκόπους και στους Ιερείς, και όχι στους λαϊκούς.
Πρέπει όλοι να έχουμε τους πνευματικούς μας και να εξομολογούμεθα τακτικά, ακόμα και εκείνοι οι οποίοι νομίζουν ότι δεν έχουν αμαρτίες. Έτσι μας διδάσκει ο άγιος Απόστολος και Ευαγγελιστής Ιωάννης: «εάν είπωμεν οτι αμαρτίαν ουκ έχομεν, εαυτούς πλανώμεν και η αλήθεια ουκ έστιν εν ημίν. εάν ομολογώμεν τας αμαρτίας ημών, πιστός έστι και δίκαιος, ίνα αφή ημίν τας αμαρτίας και καθαρίση ημάς από πάσης αδικίας» (Α’ Ίω. 1, 8-9). Και ο άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης δείχνει λέγοντας: «Όλοι πρέπει να μετανοήσουμε, και λαϊκοί και μοναχοί και ιερείς και αρχιερείς. Να μετανοήσουμε όλοι (να εξομολογηθούμε), για να σωθούμε». Χωρίς εξομολόγηση, κανείς δεν μπορεί να σωθεί, επειδή «πολλά γαρ πταίομεν άπαντες»(Ιακώβου 3, 2).
Πας άνθρωπος συλλαμβάνεται και γεννιέται με αμαρτίες (Γεν. 8, 21′ Ψαλ. 50, 6′ Ματθ. 7, 11′ Ρωμ. 3, 11).
Η Αγία Γραφή μας δείχνει ότι «η δε αμαρτία γεννά τον θάνατον» (Ιακ. 1, 15) και ότι «τίποτα ακάθαρτο δεν θα εισέλθει στη βασιλεία των ουρανών».
Να ενθυμούμαστε ότι «αμαρτία είναι η καταπάτηση του νόμου του Θεού και ακαθαρσία ενώπιον Του», και ότι η οργή του Κυρίου έρχεται πάνω στους κακούς και αμαρτωλούς, οι οποίοι πεθαίνουν ανεξομολόγητοι και χωρίς μετάνοια. Οι αμαρτωλοί, δι’ εξομολογήσεως και μετανοίας, στρέφουν την δίκαιη οργή του Θεού και αποκτούν την σωτηρία, των ψυχών τους….
Εις την Αγία Άννα, ζούσε ένας Γέροντας με τον υποτακτικό του, ο οποίος έκανε συχνά παρακοές. Ήτανε παραμονή μιας εορτής της Παναγίας. «Γέροντα», λέει ο υποτακτικός, «θά πάω να ψαρέψω κανένα ψάρι, διότι της Παναγίας εορτή είναι αύριο. Τί θα φάμε;» «Παιδί μου», του λέει ο Γέροντας, «εδώ οι γείτονες μας ψαράδες είναι. Ώρες ψάρευαν και δεν πιάσανε ψάρια. Αν ήθελε η Παναγία να τρώγαμε ψάρια, θα έπιαναν, θα έφερναν και σε μας. Να μην πάς για ψάρεμα». «Όχι, Γέροντα», ξαναλέει ο υποτακτικός, «εγώ θα πάω να ψαρέψω». «Μην πηγαίνεις», επαναλαμβάνει ο Γέροντας. «Όχι, θα πάω», λέει ο υποτακτικός και φεύγει…
Ο Γέροντας τότε σκέπτεται ότι ο υποτακτικός του ευρίσκεται σε παρακοή· αν του τύχει κανένας μεγάλος πειρασμός του υποτακτικού του; Μήπως γλιστρίσει εις την θάλασσα; Διά τούτο μπαίνει στο κελλί του και κάνει προσευχή, κάνει κομποσχοίνι για τον υποτακτικό του.
Ο υποτακτικός πηγαίνει στη θάλασσα· πετάει την πετονιά· κάτι έπιασε τ’ αγκίστρι· τραβάει δυνατά. Βγαίνει τότε ξαφνικά ένας αράπης μαύρος-κατάμαυρος, με αγριωπά μάτια, έτοιμος να ορμήσει επάνω στον μοναχό! Αλλά μια αόρατος δύναμις τον κρατούσε. Αυτός τρομοκρατημένος φεύγει· ο διάβολος ακολουθεί από πίσω, μέχρι την Αγία Άννα, μέχρι το κελλί του… Του λέει τότε ο διάβολος: «Ρε, καλόγερε, τι να σου κάνω, που από την ώρα που έφυγες, ο Γέροντας κάνει κομποσχοίνι για σένα; Ειδάλλως θα σε έπνιγα μέσα στη θάλασσα· στη θάλασσα θα σ’ έπνιγα!» Να τι κάνει η παρακοή.
Γέροντος Εφραίμ Κατουνακιώτη (Λόγοι Διδαχής περί υπακοής)
Γέροντας Εφραίμ Κατουνακιώτης, Έκδοση Ι. Ησυχαστηρίου «Άγιος Εφραίμ» Κατουνάκια Αγίου Όρους, Α’ έκδοση 2000.
Κυριακή πρωί. Ο ιερός ναός του Αγίου Νικολάου στη Σεούλ μοιάζει να «λάμπει» λουσμένος στις ανταύγιες αυτού του ηλιόλουστου φθινοπωρινού πρωινού. Ο θεοφιλέστατος Επίσκοπος
Ζήλων κ. Σωτήριος, και άλλοι δύο ιερείς -ο π. Aντώνιος Woo και ο π.
Αμβρόσιος Ζωγράφος- βρίσκονται ήδη στο ναό και προσκομίζουν. Ο
Αναγνώστης διαβάζει την Α’ Ώρα.
Μετά το άναμα του κεριού στο μανουάλι του νάρθηκα, κατευθύνομαι προς την θαυματουργή, παλαιά ρωσσική εικόνα Tης Παναγίας που
βρίσκεται αριστερά του Τέμπλου. Γονατίζω, προσκυνώ τη χάρη Tης και Tης
ανοίγω διάπλατα την καρδιά μου. Σήμερα το πρωί νιώθω μια ανεξήγητα
μεγάλη κι ασυγκράτητη χαρά να πλημμυρίζει την ύπαρξή μου. Την παρακαλώ,
την ευχαριστώ…
Καθώς απομακρύνομαι από την εικόνα Tης Παναγίας, διαπιστώνω πως μέσα
στο ναό κάνει κρύο.
Αποφασίζω να πάω στο δωμάτιό μου για να φορέσω μια
πιο ζεστή ζακέτα. Έτσι, βγαίνω από το ναό. Μόλις όμως βρέθηκα
στην άκρη του πλατύσκαλου ένιωσα κάτι σαν σπρώξιμο, παραπάτησα και
άρχισα να κατεβαίνω με κουλουριασμένο το σώμα ένα -ένα τα σκαλιά της
εκκλησίας. Όταν έφτασα στο τελευταίο σκαλί, το σώμα μου είχε
πάρει το σχήμα του σαλιγγαριού. Στην προσπάθειά μου να σηκωθώ -δεν
υπήρχε κανείς στην αυλή εκείνη την ώρα-ένιωσα πολύ δυνατούς πόνους στη βάση του αυχένα και στο κέντρο της σπονδυλικής στήλης. Σιγά – σιγά και με προσεκτικές κινήσει
έπιασα με τά δυο χέρια το κεφάλι μου για να το στηρίξω και σηκώθηκα. Με
δυσκολία κατευθύνθηκα στον ξενώνα που βρίσκεται δίπλα από το ναό για να
ζητήσω βοήθεια από δυο Ελληνίδες, οι οποίες τις μέρες εκείνες
συνέπεσε να βρίσκονχαι στο Ιεραποστολικό κέντρο, την κ. Μαρία Γιαννούδη
από την Αυστραλία και την αγιογράφο κόρη της, Δωροθέα. Τρόμαξαν όταν με
είδαν. Τους εξήγησα τι είχε συμβεί. Με έβαλαν να καθίσω σε μια καρέκλα.
Η κ. Μαρία μου κρατούσε ακίνητο το κεφάλι, ενώ η Δώρα έτρεξε για να
ζητήσει βοήθεια.
Σε λίγο καταφθάνει η Δώρα με τον Κορεάτη θεολόγο Γιοχάν Πάρκ οι
οποίοι κάνουν ό,τι μπορούν για να αντιμετωπίσουν την κατάσταση. Τους
παρακάλεσα να μη πουν τίποτε στο θεοφιλέστατο και στους ιερείς για να μή
δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα την ώρα της Θείας Λατρείας. Όμως διαπίστωσα πως ήταν ήδη αργά. Είχαν κιόλας ενημερωθεί,
και είχαν δώσει εντολή να κληθεί ασθενοφόρο για μεταφορά μου σε
νοσοκομείο. Όταν μετά από λίγη ώρα ήρθε το ασθενοφόρο, οι
τραυματιοφορείς μου ακινητοποίησαν το σώμα, από το κεφάλι μέχρι
τη μέση, με ένα ειδικό ορθοπεδικό γιλέκο και κολλάρο και με μεχέφεραν
στο πιο κοντινό νοσοκομείο της Σεούλ, το «St. Francis», του
Πανεπιστημίου “YONSEI”. Κατά τη διάρκεια της διαδρομής πονούσα
αφόρητα και προσευχόμουν στον άγιο Νεκτάριο ζητώντας τη βοήθειά του. Στο
ασθενοφόρο μαζί μου βρισκόταν η κ. Μαρία, η Δώρα, ο Γιοχάν και μια
Ρουμάνα οδοντίατρος, η Άνκα, η οποία κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στη
Σεούλ. Τελικά φτάσαμε στο νοσοκομείο και με πήγαν στα έκτακτα
περιστατικά όπου και με παρέλαβαν οι γιατροί. Μετά από τη συμπλήρωση των
προσωπικών μου σχοιχείων με μετέφεραν στον ειδικό θάλαμο για digital
ακτινογραφίες. Όταν ολοκληρώθηκε η διαδικασία των εξετάσεων, με πήγαν με
το φορείο σε μια αίθουσα με πολλούς ασθενείς και περιμέναμε τα αποτελέσματα. Καθώς περνούσε η ώρα, ένιωθα την πλάτη, τά πόδια και το αριστερό μου χέρι μουδιασμένα.
Μετά από λίγη ώρα, ήρθε ένας νευροχειρουργός, ο οποίος μου είπε πως
οι εξετάσεις έδειχναν ότι έχω τραυματισθεί στον αυχένα και στη
σπονδυλική στήλη και θα χρειασθώ εγχείρηση. Όταν άκουσα τη διάγνωση με
έπιασε ένα βουβό κλάμα και αμέσως έτρεξα νοερώς στο μοναστήρι του αγίου
Νεκταρίου στην Αίγινα και έπεσα γονατιστή μπροστά στα ιερά λείψανά του
παρακαλώντας τον να αποτρέψει την εγχείρηση γιατί κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε μεγάλη ανωμαλία στην εδώ ιεραποστολή, κι αυτό δεν θα το άντεχα.
Έμεινα πολύ ώρα μόνη, ακινητοποιημένη στο φορείο, έχοντας την
οδοντίατρο δίπλα μου, η οποία μου μετέφραζε από τα κορεάτικα τι έλεγαν
οι γιατροί και οι νοσοκόμες. Στην προσπάθειά της να με
παρηγορήσει μου έλεγε πως όταν χειρουργηθώ θα έρχεται να με βλέπει
καθημερινά, διότι έκανε πρακτική εξάσκηση σ’ αυτό το νοσοκομείο. (Στο
σημείο αυτό θέλω να αναφέρω το γεγονός ότι η Κορεάτισσα νοσοκόμα που με
είχε αναλάβει, ονόματι Kim Young, μιλούσε αγγλικά και με εξυπηρετούσε με
πολλή στοργή και αγάπη. Βλέποντάς με να κάνω το σημείο του σταυρού και
να προσεύχομαι, με ρώτησε από που είμαι. Όταν της είπα από την Ελλάδα,
χάρηκε και μου ανέφερε πως ήταν κι αυτή Χριστιανή και πως τον περασμένο
χρόνο είχε επισκεφθεί την Ελλάδα και είχε προσευχηθεί σε πολλά από τα
μικρά εκκλησάκια της Αθήνας, τα οποία την είχαν πολύ εντυπωσιάσει!).
Στο μεταξύ συνέχιζα να προσεύχομαι στον άγιο Νεκτάριο για να επέμβει
εκείνος και να αποτρέψει την εγχείρηση. Ξαφνικά, μέσα από τις οπές του
τεράστιου κολλάρου που φορούσα, και καθώς ήμουν οριζοντιοποιημένη με
τον ορθοπεδικό εξοπλισμό στο φορείο, βλέπω κάποιον κληρικό στο δεξιό
διάδρομο να έρχεται τρέχοντας προς το μέρος που βρισκόμουν αλλά
μετά έχασα την οπτική επαφή μαζί του. Είδα πολύ καθαρά τά ράσα του, αλλά
δεν είδα το πρόσωπό του. Σκέφθηκα πως, καθώς η θεία Λειτουργία είχε ήδη
τελειώσει στον άγιο Νικόλαο, κάποιος από τους ιερείς ήρθε να με επισκεφθεί. Όμως, πριν
προλάβω να ολοκληρώσω τη σκέψη μου, αρχίζω να νιώθω τα χέρια κάποιου,
τον οποίον δεν μπορούσα να δώ γιατί υπήρχε κουρτίνα σ’ εκείνη την πλευρά
του φορείου, να μου κάνει πολύ γρήγορο και δυνατό μασσάζ και στα δύο
πόδια συγχρόνως! Αμέσως αισθάνθηκα ανακούφιση και τους δυνατούς πόνους να υποχωρούν. Επειδή όμως δεν ήξερα ποιος μου έκανε το μασσάζ και απορώνταε γιατί η οδοντίατρος δεν
μου ανέφερε τίποτε σχετικά μ’ αυτό, την ρωτάω στα αγγλικά: «Who is
touching my feet?» (Ποιός αγγίζει τα πόδια μου;). Κι εκείνη μου απαντά:
«Nobody. There is nobody here. It’s only you and me». (Κανείς. Δεν είναι
κανείς εδώ. Είμαστε μόνο εσύ κι εγώ). Κατά τη διάρκεια αυτού του
σύντομου διαλόγου, εγώ εξακολουθούσα να αισθάνομαι το μασσάζ στα πόδια
μου. Όμως, αμέσως μετά άρχισε να μειώνεται η έντασή του μέχρι που σταμάτησε. Ήμουν έκπληκτη κι απορημένη, όμως δεν
είπα τίποτε. Κατάλαβα πως κάτι το υπερφυσικό είχε συμβεί και
συγκινημένη συνέχιζα ενδόμυχα και μετά πολλών δακρύων την προσευχή.
Μετά από περίπου δύο ώρες ήρθαν και με πήραν με το φορείο για να μου κάνουν νέες ακτινογραφίες και αξονική τομογραφία. Όταν τελείωσα και με αυτές τις εξετάσεις, με έφεραν πάλι πίσω στο θάλαμο με τους ασθενείς. Μας
είπαν να περιμένουμε για τα αποτελέσματα. Αφού είχε περάσει μία και
πλέον ώρα, ήρθε και πάλι ο νευροχειρουργός που με είχε επισκεφθεί το
πρωί και μου ανακοίνωσε πως οι νέες εξετάσεις δεν δείχνουν τίποτε το
σοβαρό. Επίσης μου ανέφερε πως ακόμα και η κύρτωση από τη σκολίωση που
είχαν δείξει οι πρώτες ακτινογραφίες είχε υποχωρήσει και ότι η
σπονδυλική στήλη στο συγκεκριμένο σημείο είχε ισιώσει! «Μπορείτε να πάτε
σπίτι σας», μου είπε, «αλλά να ξανάρθετε την ερχόμενη εβδομάδα για νέες εξετάσεις
έτσι ώστε να δούμε πως θα εξελιχθεί η κατάστασή σας. Μου έδωσε και μια
σακκούλα με 60 χάπια και μου συνέστησε να παίρνω 3X3 φορές την ημέρα,
δηλαδή 9 χάπια συνολικά την ημέρα.
Πετώντας από τη χαρά μου και με τη βοήθεια των γνωστών μου προσώπων
έβγαλα το ορθοπεδικό γιλέκο και φορώντας μόνο το κολλάρο σηκώθηκα από το
φορείο. Μπορούσα να σταθώ όρθια! Η χαρά και η συγκίνησή μου δεν
περιγράφονται. Για λόγους προληπτικούς με πήγαν με καροτσάκι
μέχρι την αυλή του νοσοκομείου όπου περίμενε το αυτοκίνητο της
ιεραποστολής και με έφερε πίσω στη βάση μου. Οι πόνοι είχαν κατά πολύ
μειωθεί.
Όταν αργότερα ανέφερα σ’ έναν κληρικό της Ιεραποστολής τι είχε συμβεί
στο νοσοκομείο με το μασσάζ, προς μεγάλη μου έκπληξη τον ακούω να μου
λέει φανερά συγκινημένος: «Όταν κατά τη διάρκεια της Προσκομιδής μάθαμε
το περιστατικό, προσευχήθηκα στον άγιο Νεκτάριο και του είπα: Άγιέ μου
τρέξε στο νοσοκομείο, μια κι εμείς δεν μπορούμε να της προσφέρουμε
καμμιά βοήθεια»!
Τότε πλέον βεβαιώθηκα ότι αυτός που ήρθε τρέχοντας στο θάλαμο ήταν ο άγιος Νεκτάριος! Ο Άγιός μας θαυματουργικά είχε αποτρέψει την εγχείρηση και ποιος ξέρει και τι άλλες δυσάρεστες και επώδυνες εξελίξεις…
Αυτή είναι η δεύτερη γνωστή θαυματουργική επέμβαση του αγίου
Νεκταρίου στην Κορέα από τότε που τα άγια Λείψανά του εστάλησαν από την
Ιερά Μονή της Αίγινας ως ευλογία στην εν Κορέα Ορθόδοξη Ιεραποστολή.
Η νοσοκομειακή σακκούλα με τα 60 χάπια εξακολουθεί να βρίσκεται ανέγγιχτη στο συρτάρι μου, αδιάψευστος μάρτυρας του θαύματος. Δεν πήρα ούτε ένα χάπι. Ούτε και στο νοσοκομείο ξαναπήγα. Με τη βοήθεια του αγίου μας Νεκταρίου έγινα εντελώς καλά χωρίς καμία ιατρική βοήθεια. Δοξάζω τον Τριαδικό μας Θεό,
την Παναγία μας και τον άγιο Νεκτάριο γι’ αυτή την τόσο μεγάλη αντίληψη
και βοήθειά Του προς εμένα την τόσο μικρή και ανάξια.