«Ο
καθηγιασμένος γάμος, ο πειθαρχημένος, ο χωρίς διαστροφήν, διατηρεί
τον άνθρωπον φυσικώς και ηθικώς, ενώ πάσα άλλη μορφή σαρκικής
απολαύσεως, έστω και υπό ονειρώδη μόνον μορφήν, διαφθείρει ολόκληρον
τον άνθρωπον ήτοι την ψυχήν και το σώμα»
«Όσο
μεγαλύτερη η αγάπη τόσο μεγαλύτερη η οδύνη της ψυχής. Όσο πληρέστερη
η αγάπη τόσο πληρέστερη η γνώση. Όσο πιο φλογερή η αγάπη τόσο πιο
πύρινη η προσευχή. Όσο τελειότερη η αγάπη, τόσο αγιότερος ο βίος»
«Η
Χριστιανική διακονία συνεπάγεται ευσπλαχνία αγάπης. Είναι αναγκαίο ή
να δεχθούμε μέσα στην καρδιά μας τις δυσκολίες και τη θλίψη αυτών
που προσέρχονται σε εμάς ή αλλιώς να εισέλθουμε εμείς στην καρδιά, στα
βάσανά τους, να ταυτισθούμε μαζί τους.»
***
«Κατά
την διάρκεια της προσευχής υπέρ των ανθρώπων η καρδιά αισθάνεται μερικές
φορές την πνευματική ή την ψυχική κατάσταση εκείνων για τους οποίους
απευθύνει στο Θεό την προσευχή.
Αγαπητοί μου αδελφοί
και αδελφές, ανοίξτε την καρδιά σας, για να χαράξει εκεί το Αγιο
Πνεύμα την εικόνα του Χριστού. Τότε θα γίνετε σιγά-σιγά ικανοί να έχετε
μέσα σας τη χαρά και το πένθος, το θάνατο και την ανάσταση.
Κοιτάξτε
το μεγαλειώδες θέαμα που ο Θεός μας φανέρωσε στη δημιουργία του
κόσμου, στην κατασκευή του ανθρώπου «κατ' εικόνα και καθ' ομοίωσιν» Του.
Εκείνο που αναζητούμε δεν περιορίζεται στη μικρή μας καθημερινή ζωή.
Αναζητούμε να είμαστε με τον Θεό και να αποκτήσουμε μέσα μας τη ζωή
σε όλο το πλάτος, το κοσμικό και το θείο.
Για την Ορθόδοξη Εκκλησία η σωτηρία του ανθρώπου είναι η θέωσή του.
Μην
έχετε υπερβολική εμπιστοσύνη στην ανώτερη μόρφωση που αποκτήσατε
στον κόσμο. Ο πολιτισμός στον οποίο ζούμε είναι κουλτούρα της πτώσεως.
Τι
σημαίνει σωτηρία; Ο θάνατος του σώματος είναι άραγε η προϋπόθεση για
την είσοδο στη Βασιλεία του Χριστού; Πως μπορούμε να αναπτύξουμε την
ικανότητά μας να ζούμε σύμφωνα με τις εντολές του Χριστού, σύμφωνα με
το Αγιο Πνεύμα; Ενα μόνο έχει σημασία: να φυλάξουμε την ένταση της
προσευχής και της μετάνοιας. Τότε ο θάνατος δε θα είναι ρήξη, αλλά
μετάβαση στη Βασιλεία, για την οποία θα έχουμε ετοιμασθεί με την
κοινωνία του Σώματος και του Αίματος του Χριστού, με την προσευχή και
την επίκληση του Ονόματός Του: «Κύριε, Ιησού Χριστέ, ο Θεός ημών,
ελέησον ημάς και τον κόσμον Σου».
***
«Η
απελπισία είναι η απώλεια της συνειδήσεως ότι ο θεός θέλει να μας
δώσει την αιώνεια ζωή. Ο κόσμος ζει στην απελπισία. Οι άνθρωποι έχουν
καταδικάσει οι ίδιοι τον εαυτό τους στο θάνατο. Πρέπει να παλέψουμε
σώμα προς σώμα με την ακηδία.»
«Καταξίωσον,
Κύριε, εν τη ημέρα ταύτη αναμαρτήτους φυλαχθήναι ημάς». Πολλές φορές
επανέλαβα αυτή την προσευχή της Εκκλησίας. Η επί γης αναμάρτητη ζωή
μας ανοίγει τις πύλες του Ουρανού. Δεν είναι ο πλούτος των γνώσεων που
σώζει τον άνθρωπο. Είναι η αναμάρτητη ζωή που μας προετοιμάζει για τη
ζωή με τον Θεό στο μέλλοντα αιώνα. Η χάρη του Αγίου Πνεύματος μας
διδάσκει τις αιώνειες αλήθειες κατά το μέτρο που ζούμε σύμφωνα με τις
εντολές: «Αγαπήσεις τον Θεό σου, τον Δημιουργό σου, με όλο το είναι
σου και αγαπήσεις τον πλησίον σου ως σεαυτόν». Ναί, κρατείτε πάντοτε
αυτές τις εντολές.
«Ποια στάση να κρατάμε στην
εκκλησία; Πρέπει να στεκόμαστε με ένταση και αυτοσυγκέντρωση. Να
έχουμε ένταση, δηλαδή μεγάλη προσοχή, ώστε να μην διαχέεται ο νους
μας με επιφανειακά πράγματα και αλλότριες σκέψεις.»
«Οι πιστεύοντες
εις τον Χριστόν διά πίστεως ελευθέρας πάσης αμφιβολίας ως Θεόν
δημιουργόν και Θεόν σωτήρα ημών, εν παραφορά μετανοίας, λαμβάνουν
πείραν και του Αδου και της Αναστάσεως, πρίν ή γευθούν του σωματικού
θανάτου».
Γέροντας Σωφρόνιος Σαχάρωφ